p

Το δάσος της Φολόης, η Δίβρη, η Ανδρίτσαινα,το Αντρώνι, η Αγία Αννα,του Λάλα, το Γούμερο ,η Φιγαλεία, η Πηνεία, η Μίνθη και ο Ερύμανθος δεν είναι απλοί τουριστικοί προορισμοί..... Είναι μικρές πατρίδες!!!Η ορεινή Ηλεία είναι μια από τις περιοχές που ο τουρισμός δεν έχει αλλοιώσει. Η ζωή συνεχίζεται σε ορισμένες περιοχές της όπως πριν από 50 χρόνια

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Μια μικρή φωτο-αναδρομή της δράσης των Συλλόγων της Ορεινής Ηλείας πριν 30-35 χρόνια





Ολοι οι Σύλλογοι σε κοινό τραπέζι από άλλη οπτική γωνία. Απο αριστερά οι Πρόεδροι: Μιλτιάδης Καρπέτας (Κρυόβρυσης-Δερβινής), Σπύρος Αναστασόπουλος (Κακοταρίου), Τρύφων Αρβανίτης (Αστρά-Νουσάς), Γιάννης Τσουρούλας (Αγιαννάνας), Νάκης Λυμπέρης (Όρεινής-Μοστενίτσας), Σωτηρης Σωτηρόπουλος (Δίβρης), Θόδωρος Ζαχαρόπουλος (Πανόπουλου), Κώστας Τριανταφυλλόπουλος (Τσιπιάνων), Γιώργος Δέρβος (αντιπρόεδρος Λαμπείας), Δημήτρης Παπαντώνης (Αντρωνίου) και Κων/νος Αγγελόπουλος (Κλινδιά) 
Μια μικρή φώτο αναδρομή σε συγκεντρώσεις συλλόγων της ορεινής Ηλείας που όμως χάνει λίγο απο την σημαντική αξία της, από τις άδικες κατά την γνώμη μου κατηγορίες προν τον σύλλογο "Ωλονό" και την συνάντηση που οργάνωσε πριν λίγες μέρες στην Αθήνα, με την παρουσία   συλλόγων  από την ορεινή Ηλεία.   Επειδή στο συγκεκριμένο σύλλογο  ανήκω και εγώ, οπότε οι "βολές" του κύριου Σωτήρη είναι και προς εμένα, νιώθω πραγματικά άσχημα, διότι ειναι δικαίωμα καθενός να έχει αντίθετη άποψη για τις δραστηριότητες του συλλόγου και σε αυτό το βήμα παρά τις αντιδράσεις φιλοξενήθηκαν τέτοιες θέσεις, αλλά ομως να αναφέρει  οτι ο σύλλογος ειναι άφαντος και μια μια πολιτιστική «φούσκα» κτλ νομίζω ειναι άδικο κυρίως για κάποια νεα παιδιά που ασχολούνται για πρώτη φορα με τα κοινά να αντιμετωπίζονται με αυτήν την  φρασεολογία. Εγώ πιστεύω οτι ο σύλλογος μέσα στον ένα χρόνο που υπάρχει εχει καταφέρει αρκετά πράγματα, έχει βέβαια κάνει και λάθη και εδώ είμαστε για να τα διορθώσουμε, με την βοήθεια  μελών και  φίλων.  Στην αρχή της ενασχόλησής μας πολλοί μας  έλεγαν «τι θέλετε  να ασχοληθείτε; Μείνετε στην άκρη για να σας  λένε μια καλημέρα στο χωριά σας»  αλλα κλείσαμε τα αυτιά  σε όλεςαυτές τις φωνές και τις απειλές και ακολουθήσαμε  την καρδιά μας....  Το μέλλον  του Ωλονου ,ειναι αγωνιστικό, Βλέπουμε , ακούμε  κι ερευνούμε , μεταβιβάζοντας έτσι τη ζωτική μας  ενέργεια στην διάσωση της πολιτισμικής κληρονομιάς μας, στην διάσωση του περιβάλλοντος. Αντί για τις "βολές" σας κύριε Σωτήρη εμείς σας θέλουμε μαζί μας, όπως  είχαμε πει και παλιότερα σε αυτόν τον τόπο κανένας δεν περισσεύει...    
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ


ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ  ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ    

Μια μικρή φωτο-αναδρομή της δράσης των Συλλόγων της Ορεινής Ηλείας πριν 30-35 χρόνια, σε σύγκριση με τους σημερινούς ψευδεπίγραφους και όψιμους ευκαιριακούς «σωτήρες»!... 
Αθήνα 10η Δεκεμβρίου 1980 στην αίθουσα της "Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας". Στο πάνελ οι πρόεδροι των Συλλόγων Ορεινής Ηλείας που συγκρότησαν την "Ομοσπονδία Συλλόγων Ορεινής Ηλείας" (ΟΣΟΗ)
Αφορμή για το φωτο-αναδρομικό σημείωμα αυτό μου έδωσε μια βαρύγδουπη πλην λακωνική ανακοίνωση που διάβασα στα έντυπα και ηλεκτρονικά (ιστοσελίδες) ΜΜΕ της Ηλείας που έχει ως εξής:


«Την Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011 συναντήθηκαν στην Αθήνα μέσα σε ζεστό και δημιουργικό κλίμα οι εκπρόσωποι των συλλόγων της Ορεινής Ηλείας.  Συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος και δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για στενότερες και συχνότερες συναντήσεις για την επίλυση θεμάτων και ζητημάτων που αφορούν την Ορεινή Ηλεία.
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑΣ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΤΡΩΝΙΟΥ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΣΤΡΑ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΟΥΚΑ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΟΥΜΑΝΙ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΑΜΠΕΙΑΣ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΡΣΑΙΝΑΣ
·         ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΛΟΗΣ
·         ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΥΜΑΝΘΟΥ – ΦΟΛΟΗΣ «Ο ΩΛΟΝΟΣ»


            Είχε προηγηθεί μια φιλική τηλεφωνική πρόσκληση από στέλεχος Συλλόγου κοντινού χωριού, να παραστώ κι εγώ στην ανωτέρω σύναξη που πρωτοστατούσαν για την πραγματοποίησή της οι νέοι «ιθύνοντες νόες» των πολιτιστικών Συλλόγων της ορεινής Ηλείας, τουτέστιν οι δημιουργοί και «λειτουργοί» του νέο-εμφανισθέντος φερέλπιδος στην αρχή, αλλά φεύ!, σύντομα αποδειχθέντος ως μια πολιτιστική «φούσκα» Συλλόγου «Ωλονός»… Και βεβαίως, ως ένας «παλαιός των ημερών», δεν πήγα γιατί ήξερα και ξέρω τι συμβαίνει σε αυτό το νεοπαγές βασίλειο της Δανιμαρκείας… Αλλά επ΄ αυτού κάποια άλλη φορά, εκτενέστερα με περίσκεψη και ακριβοδίκαιη απόδοση.
            Όμως, επειδή στην ως άνω ανακοίνωση είδα να παίρνουν μέρος ενεργοί πατριωτικοί Σύλλογοι (όπως π.χ. Φολόης, Αστρά, Δούκα,…), είδα να παίρνουν μέρος Σύλλογοι σφραγίδες («εν νεκροβιώσει» ευρισκόμενοι, όνομα και μη χωριό…), είδα και τρεις Συλλόγους (Αγ. Άννας, Αντρωνίου, Αστρά) από εκείνους των προ 30-35 χρόνων μνημονευομένων στο τίτλο. Έτσι αμέσως μου ήρθε το ερέθισμα και η φαεινή ιδέα να ανατρέξω σε «παλιά κιτάπια», γραπτά ντοκουμέντα και μνήμες και να δώσω στους σημερινούς αναγνώστες (έντυπης και ηλεκτρονικής περιέργειας) μόνο μικρό δείγμα, ήτοι πολιτιστικά «ψήγματα» εκείνης της εποχής (προ 30-35 χρόνια) σε σύγκριση με το σήμερα. Τότε που ο πατριωτισμός ξεχείλιζε, τότε που κάρπιζαν τα πολιτιστικά-πνευματικά χωράφια, εμποτισμένα με τα νάματα της αγνής λαϊκής ψυχής των ανθρώπων των φτωχών, μικρών μα περήφανων ιστορικών χωριών μας. Τότε που ο άνεμος της αναδημιουργίας ήταν ούριος…
Τότε που μας ένωνε σα μια γροθιά η σύμπνοια, η αλληλεγγύη, ο σεβασμός, η πατριωτική αγάπη, μέχρις ότου ο επάρατος κομματισμός και πολιτικαντισμός (στον οποίο προσεχώρησαν οι περισσότεροι Σύλλογοι), ο καταστροφικός ανόητος τοπικισμός και μικρομεγαλισμός, οι αθλιότητες των προσωπικών επιθέσεων και η ζηλόφθονη νεοπλουτίστικη νοοτροπία, διέλυσαν κυριολεκτικά αυτόν το υπέροχο καμβά για να φτάσουμε στο σημερινό κατάντημα.
Δεν είναι δυνατόν, ούτε το θέλω, στο παρόν σημείωμα να επεκταθώ περισσότερο στις ενέργειες, τις θυσίες, τα επιτεύγματα, την προβολή αλλά και την αποτελεσματικότητα της κοινής δράσης των Συλλόγων της εποχής εκείνης (κάποια στιγμή μπορεί να γίνει κι αυτό, για ιστορικούς και ουσιαστικούς λόγους), άλλο θέλω  να τονίσω και να επισημάνω.
Θέλω να δώσω να καταλάβουν, οι όψιμοι και ψευδεπίγραφοι «σωτήρες» που τώρα προσπαθούν να ποδηγετήσουν με πλάγιους και πονηρούς τρόπους το (εν πολλοίς ανύπαρκτο) πολιτιστικό κίνημα της Ορεινής Ηλείας, ότι πολύ σύντομα θα γίνουν αντιληπτοί από τους συμπολίτες ορεινούς Ηλείους που δεν τρώνε κουτόχορτο… Γιατί πρέπει να ξέρουν (ή αν δεν ξέρουν να ρωτήσουν και να μάθουν) ότι τέτοιες απόπειρες ποδηγέτησης έγιναν από ομοίους τους και στο παρελθόν και φυσικά οι πρωτοστατούντες έσπασαν τα μούτρα τους. Εις βάρος βεβαίως των έρμων των χωριών μας. Ερωτώ λοιπόν.
-Αλήθεια, μήπως θυμάται κάποιος να μας πει, που είναι τώρα η αλήστου μνήμης «Ομοσπονδία Συλλόγων Φολόης – Ερυμάνθου» που ήθελε να αντικαταστήσει και να διαλύσει –και τελικά τα κατάφερε- την θαλερή (βλ. παρακάτω) και φωτοβόλο «Ομοσπονδία Συλλόγων Ορεινής Ηλείας» (Ο.Σ.Ο.Η.);
-Αλήθεια, μήπως θυμάται κάποιος να μας πει, που είναι τώρα η αλήστου μνήμης ΠΑΣΕΣΗ που ήθελε (στην μετά αείμνηστου Βασίλη Παπαδόπουλου, εποχή) να ποδηγετήσει και διαλύσει –και τελικά τα κατάφερε-  το ευρύτερο πανηλειακό πολιτιστικό κίνημα;
Σε καμιά περίπτωση δεν θέλω να μπω σε άλλες λεπτομέρειες για το πώς και ποιοι από τους Συλλόγους κατάντησαν στο επόμενο διάστημα, παραμάγαζα των βουλευτικών γραφείων, οικότροφοι των γαλαντόμων χορηγιών από τον κρατικό κορβανά που όταν τους έλειψε ο «ντορβάς» έμειναν ορφανοί, περιδεείς και εξαφανισμένοι… Και πρέπει ασφαλώς να πω ότι εκείνοι που σήμερα «φροντίζουν» για δήθεν λύσεις …«θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος», στο πίσω μέρος του μυαλού τους άλλο έχουν. Εδώ, είμαστε και οσονούπω θα τα πούμε «ενώπιος, ενωπίω».
Τώρα, όπως υποσχέθηκα, θα θυμίσω έστω με κάποια φωτογραφικά στιγμιότυπα (μια φωτογραφία αξίζει χίλιες λέξεις) και στους φίλους εκείνους που συμμετείχαν ως μια ανάμνηση ωραίων ημερών…, αλλά προπαντός στους σημερινούς «καπαδόκες» της σύγχρονης «πολιτιστικής θολούρας και κουτοπονηριάς», ποιο ήταν τότε το περιεχόμενο του πατριωτικού σαλπίσματος και ποιοι ήταν τότε οι πρωταγωνιστές της προόδου, της ανάπτυξης, και της διάσωσης της ιστορικής μνήμης των χωριών της ορεινής Ηλείας.  Λίγα λόγια, ως επεξήγηση των φωτογραφιών.
Στις 10 Δεκέμβρη του έτους 1980, η τότε σφριγηλή «ΟΣΟΗ» με Πρόεδρο τον γράφοντα, Αντιπρόεδρο τον «Νέστορα» της Ορεινής Ηλείας αείμνηστο μπάρμπα-Κώστα Τριανταφυλλόπουλο και Γεν. Γραμματέα τον αείμνηστο Θόδωρο Ζαχαρόπουλο, στην αίθουσα της «Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας» έκανε μεγάλη πατριωτική συγκέντρωση των Ορεινών Ηλείων και απαιτούσε προσοχή στα αιτήματα των χωριών μας και τη λύση τους. Ήταν τότε  που η ΟΣΟΗ «άστραφτε και βρόνταγε» κατά το κοινώς λεγόμενο και άφησε εποχή με τη δράση της και όλα, μα όλα τα Υπουργεία έδιναν αμέσως απαντήσεις (θετικές ή αρνητικές) στα Υπομνήματα και τις παρεμβάσεις μας και οι Αθηναϊκές εφημερίδες (αλλά και ο τοπικός Τύπος της Ηλείας) κάλυπταν τις δραστηριότητές μας … Ήταν η εποχή που οι πολιτικοί της Ηλείας, όλων των κομμάτων μας υπολήπτονταν, για να μη πούμε μας έτρεμαν (με την ουσιαστική έννοια της λέξης) γιατί είμαστε αγωνιστικοί, ανιδιοτελείς και σοβαροί στις διεκδικήσεις μας

Όλος σχεδόν ο Αθηναϊκός Τύπος ασχολήθηκε και πρόβαλε τα αιτήματα των Συλλόγων Ορεινής Ηλείας'
στη συγκέντρωση της 10ης Δεκεμβρίου 1980


Απολαύστε τα παρακάτω φωτο-αναδρομικά στιγμιότυπα με μια μικρή περιγραφή στη λεζάντα.



Μια άποψη (αριστερή πλευρά) του εκλεκτού ακροατηρίου από συμπατριώτες από όλα τα χωριά της ορεινής Ηλείας και επίσημους πολιτκούς και λοιπές προσωπικότητες 

Ένα μέρος του ακροατηρίου εκ των επισήμων και κοινού. Απο αριστερά στην πρώτη σειρά: ο βουλευτής Ηλείας  της ΝΔ Χρίστος Πιπιλής, ο βουλευτής Ηλείας της ΝΔ Αχιλλέας Μπουντουβής, ο βουλευτής Αθηνών του ΚΚΕ Κώστας Βασσάλος, ο βουλευτής Ηλείας Γιάννης Σκουλαρίκης και το μέλος του Π.Γ. του ΚΟΔΗΣΟ Άρης Παναγιωτόπουλος. Εκ του πολιτκού κόσμου επίσης παρέστησαν (δεν διακρίνονται) ο βουλευτής Ηλείας του ΠΑΣΟΚ Βασίλης Παπαδόπουλος και από το ΚΚΕ Εσωτ. ο Γιάννης Αγγελόπουλος.
Ο πρόεδρος της "Πανελληνιας Εκπολιτιστικής Ένωσης Διβριωτών" Σωτήρης Σωτηρόπουλος, αναπτύσσει τα θέματα και προβλήματα των χωριών της Ορεινής Ηλείας που αποτυπώθηκαν σε ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΨΗΦΙΣΜΑ το οποίο και απεστάλη σε όλα τα Υπουργεία και τις αρμόδιες Αρχές.
Μια άλλη άποψη (δεξιά πλευρά) του ακροατηρίου. Σε πρώτο πλάνο διακρίνονται οι αείμνηστοι Βασίλης Πατσής και ο στρατηγός Γιώργος Παναγούλης.

Πολλοί εκ των παραπάνω επικεφαλής των Συλλόγων, σήμερα δεν είναι κοντά μας. Μας θωρούν από ψηλά και ασφαλώς θα κουνάνε με θλίψη το κεφάλι τους για μερικούς σύγχρονους επιγενόμενους, που ντροπιάζουν τους ηρωϊκούς ξωμάχους των χωριών τους «τους δικούς μας Χριστούς, τους δικούς μας Άγιους» κατά πως λέει ο μεγάλος ποιητής μας Γιάννης Ρίτσος.

Σωτήρης Σωτηρόπουλος
Πρόεδρος του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ»
και εκδότης του ιστορικού-λαογραφικου περιοδικου «ΔΙΒΡΗ»

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κύριε Ανδρέα, ο κύριος Σωτητόπουλος καθμερινώς εναντιώνεται με τον Ολονό. Μήπως έπρεπε να τον είχατε αυτόν και πρόεδρο του Ολονού;
νομίζω πως αυτό είναι το λάθος σας και αυτό πληρώνετε συνεχώς. Αλάξτε διοικητικό συμβούλιο, πετάξτε αυτούς τους "ΑΧΡΗΣΤΟΥΣ" που διαμηνύει ο Σωτηρόπουλος και έπιτα όλα θα είναι εν- τάξει.
μια παλιά ρήση λέγει: "ΕΓΩ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΕΝΑ.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία.
"ΑΡΜΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ"