p

Το δάσος της Φολόης, η Δίβρη, η Ανδρίτσαινα,το Αντρώνι, η Αγία Αννα,του Λάλα, το Γούμερο ,η Φιγαλεία, η Πηνεία, η Μίνθη και ο Ερύμανθος δεν είναι απλοί τουριστικοί προορισμοί..... Είναι μικρές πατρίδες!!!Η ορεινή Ηλεία είναι μια από τις περιοχές που ο τουρισμός δεν έχει αλλοιώσει. Η ζωή συνεχίζεται σε ορισμένες περιοχές της όπως πριν από 50 χρόνια

Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου 2014

Ο Επικούρειος Απόλλωνας και η λεηλασία

Η πρώτη καταστροφή του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα έγινε το 394 μ.Χ. επί Μεγάλου Θεοδοσίου. Το 396 δε έστειλε το Γότθο στρατηγό Αλάριχο να εκστρατεύσει εναντίον της Ελλάδας με σκοπό να επιβάλλει την νέα θρησκεία.

Τα στίφη του Αλάριχου κυριολεκτικά ισοπεδώνουν όλες τις Ελληνικές πόλεις, όλοι οι ναοί καταστρέφονται, κανένα άγαλμα δεν μένει όρθιο η μη ακρωτηριασμένο.
Η επιδρομή αυτή επέφερε μεγάλα και βαριά τραύματα στη Ελλάδα και ανυπολόγιστες ζημιές σε έργα τέχνης. Από την επιδρομή αυτή, όσα αγάλματα δεν ήταν δυνατόν να καταστραφούν ολοκληρωτικά, τα ακρωτηρίαζαν η τους έκοβαν τα κεφάλια. Οι Γότθοι του Αλαρίχου, κατασφάζουν αμέτρητους Εθνικούς Έλληνες και καταστρέφουν πόλεις και Ιερά στο Δίον, τη Θεσσαλία, τους Δελφούς, τη Βοιωτία, την Αττική, τα Μέγαρα, την Κόρινθο, τη Φενεό, το Άργος, τη Νεμέα, τη Σπάρτη, τη Φιγαλεία, την Ολυμπία.
Κατόπιν ο ναός και για αρκετούς αιώνες έμεινε έρημος, χωρίς κανένα ενδιαφέρον, αφημένος στην τύχη του.
Από τον 17ο αιώνα ο Μέγας Γύρος αποτέλεσε αναπόσπαστο κομμάτι της βασικής ανατροφής και διαπαιδαγώγησης των νέων Άγγλων. Για τους περισσότερους Άγγλους, γόνους ευγενών η πλουσίων οικογενειών, το ταξίδι εκείθεν της Μάγχης σήμαινε ουσιαστικά την περιήγηση στην κοντινή Γαλλία και στην πιο απομακρυσμένη Ιταλία.
Η Ελλάδα τόπος του ονείρου και της φαντασίας, της κλασσικής παιδείας έμενε έξω από τα ενδιαφέροντα των πολλών. Όσοι έφθαναν, έρχονταν οδηγημένοι από την κλασσική παιδεία τους, επιθυμώντας να γνωρίσουν την γη που ανέδειξε τόσους ένδοξους άνδρες και ύψωσε τον ανθρώπινο πολιτισμό στις κορυφές της διανόησης. εκδόσεις με σχετικά θέματα, όπως επίσης περιηγητικά και λαογραφικά.

Μαζί με αυτούς αρχαιολόγοι, φιλόλογοι, διπλωμάτες, πολιτικοί, κοινωνιολόγοι και βεβαίως αρχιτέκτονες, όπως οι Cockerell, Foster,Wilkins που όχι μόνο θάυμασαν αλλά οικειοποιήθηκαν μνημεία της ελληνικής αρχαιότητας και παράλληλα εμπνεύσθηκαν από τα μνημεία αυτά μεταφέροντας πλούσια στοιχεία στις αρχιτεκτονικές δημιουργίες τους στην πατρίδα τους την Βρεττανία που θαυμάζονται σήμερα σε πολλά κτίρια του Λονδίνου.
Ο αρχιτέκτονας Cockerrel ήλθε στην Ελλάδα στα 1810 σε ηλικία 22 ετών. Μαζί με άλλους αρχιτέκτονες και κυρίως με τον Foster συνέστησαν στην Αθήνα μια εταιρεία αρχαιοθηρών και ανέσκαψαν, ανακάλυψαν, φυγάδευσαν και πούλησαν σε ανοικτές δημοπρασίες στην Ζάκυνθο τον γλυπτό διάκοσμο του ναού της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα και του επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες(Φιγαλεία) Ηλείας.
Νοτιοδυτικά της Ανδρίτσαινας, σε ένα επιβλητικό και άγριο ορεινό τοπίο, βρίσκεται ο μεγαλοπρεπής ναός του Επικούριου Απόλλωνα, ένας από τους μεγαλύτερους ναούς της Αρχαιότητας
Ο ναός του Απόλλωνος, αποτελεί ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας. Συγκεκριμένα, είναι ο καλύτερα διατηρημένος ναός μετά το ναό του Ηφαίστου στην Αθήνα. Χτίστηκε το 420-400 π.Χ. Ο περιηγητής Παυσανίας, αναφέρει ως αρχιτέκτονά του τον Ικτίνο, αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.
Η ζωφόρος του ναού είναι ένα πραγματικό αριστούργημα αποτελούμενη από εικοσιτρείς μαρμάρινες πλάκες, από τις οποίες οι έντεκα δυτικά παρίσταναν κενταυρομαχία και οι έντεκα ανατολικά αμαζονομαχία. Η κεντρική στο βάθος παρίστανε τον Απόλλωνα με την Αρτέμιδα.
Οι ζημιές πού έγιναν στον γλυπτό διάκοσμο είναι τεράστιες καθώς τα έριχναν στο έδαφος από μεγάλο ύψος και τα έσπαγαν προκειμένου να τα μεταφέρουν όπως φαίνεται καθαρά από τα σχέδια που ο ίδιος ο Cockerrel σχεδίασε καταγράφοντας τον βανδαλισμό του. Ο κλασσικός γλυπτός διάκοσμος του Απόλλωνα αγοράσθηκε από το Βρετανικό μουσείο.
Σε παλαιότερη επίσκεψή μου στο μουσείο, με μεγάλη δυσκολία βρήκα την αίθουσα που εκτίθεται η ζωφόρος του ναού, καθώς ήταν κλειστή για το κοινό λόγω ελλείψεως προσωπικού όπως μου δήλωσαν. Με επιμονή μου δε ένας φύλακας με συνόδευσε για να φωτογραφίσω και μετά έκλεισε πάλι η αίθουσα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ενώ στην περίπτωση του Elgin οι ειδικοί και η κοινή γνώμη αντέδρασαν με βιαιότητα, στην περίπτωση των δύο αυτών αρχιτεκτόνων οι αντιδράσεις ήταν μάλλον ευνοϊκές, καθώς θεωρήθηκε ότι οι δύο αυτοί νέοι καλλιτέχνες ανακάλυψαν και έφεραν στο φως άγνωστους και σημαντικούς αρχαιολογικούς θησαυρούς. Αυτό, σήμερα, κατά την γνώμη μου, ερμηνεύεται ως μια ληστρική επιδρομή, καθώς είχε την λογική, ότι ανακαλύπτω το φυγαδεύω και το πουλάω. Πολύ περισσότερο μάλλον που ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα ονομάσθηκε και σωστά ως ο Παρθενώνας της Πελοποννήσου.
Ο Cockerrel εξελίχθηκε σε σημαντικό αρχιτέκτονα και δίδαξε στη Royal Academy του Λονδίνου από το 1840 έως το 1856.
Τα γλυπτά αυτά, αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του κτιρίου, η φυσική τους θέση είναι στον ναό. Τα γλυπτά εκλάπησαν και τα αγόρασαν κλεπταποδόχοι. Αυτή είναι η αλήθεια. Τέλος είναι ακατανόητο το Βρεττανικό Μουσείο να φυλάνε τα γλυπτά σε μία κλειστή αίθουσα, και επιβάλλεται μία συνολική κινητοποίηση για την επιστροφή τους.
Θα πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό προς τους πάντες ότι οι κλοπές θα πρέπει να σταματήσουν και να γίνει αποκατάσταση των μνημείων, καθώς η ζωφόρος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του ναού, πολύ περισσότερο δε που έχει χαρακτηρισθεί από την UNESCO παγκόσμιο σύμβολο πολιτιστικής κληρονομίας.

Του Αθανάσιου Κούστα, Ειδικού Συμβούλου του Επιμελητηρίου Αχαϊας

http://www.thebest.gr/
Δημοσίευση σχολίου