p

Το δάσος της Φολόης, η Δίβρη, η Ανδρίτσαινα,το Αντρώνι, η Αγία Αννα,του Λάλα, το Γούμερο ,η Φιγαλεία, η Πηνεία, η Μίνθη και ο Ερύμανθος δεν είναι απλοί τουριστικοί προορισμοί..... Είναι μικρές πατρίδες!!!Η ορεινή Ηλεία είναι μια από τις περιοχές που ο τουρισμός δεν έχει αλλοιώσει. Η ζωή συνεχίζεται σε ορισμένες περιοχές της όπως πριν από 50 χρόνια

Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

ΣΤΕΡΝΟ ΑΝΤΙΟ ΣΤΟΝ «ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ»



  

  Όλη  η πόλη του Πύργου υποκλίνεται σεμνά μπροστά στο «φευγιό»  του   Λάμπη Αλεξανδρόπουλου. Του Ανθρώπου, του Αντιστασιακού, του Αριστερού   με το Α κεφαλαίο.
 Η γενιά της Εθνικής Αντίστασης , το φιλειρηνικό κίνημα , ο καλλιτεχνικός κόσμος και  το λαϊκό κίνημα , τουλάχιστον σε επίπεδο νομού, από χθες γίνονται φτωχότερα.. Ο εκλιπών, αγωνιστής και ευγενής καθ΄ όλη την διάρκεια της ζωής του,  αφήνει πρώτα-πρώτα  ένα τεράστιο κενό στον δημοκρατικό κόσμο. Πρωτοπόρος , « ένας από τους ορθοστατούντες   και ορθοβαδίζοντες» , είναι ταυτόχρονα  και βαθύτατα ανθρώπινος . Αφήνει μια βαθιά θλίψη σε όσους είχαμε την τιμή να τον έχουμε μέσα μας σαν οικείο μας άτομο . Μία θλίψη που ενώ θα μπορούσαμε να πούμε περισσότερα , δεν τα είπαμε. Η απουσία του  οπωσδήποτε θα είναι δυσαναπλήρωτη.   



"ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΣ 1944. ΟΜΑΔΑ ΕΦΙΠΠΟΥ ΟΥΛΑΜΟΥ ΤΗΣ ΙΙΙ ΜΕΡΑΡΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΑΣ. ΟΛΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ (ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΕ ΣΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ).ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ,2. ΝΙΚΟΣ ΑΧΤΥΠΗΣ, 3.ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ), 4.ΗΛΙΑΣ ΓΟΥΡΕΛΗΣ (ΣΙΜΟΣ), 5.ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΜΠΕΛΑΣ (ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ).

 Για τον Λάμπη τον Αλεξανδρόπουλο θα μιλήσει, αυτές τις μέρες ,  όλος ο λαός της  Ηλεία. Άλλωστε οι αγώνες του ήταν  «για όλου του κόσμου το ψωμί,  το φως και το τραγούδι». Εθνική Αντίσταση (ΕΠΟΝ,  έφιππος του ΕΛΑΣ), λαμβάνει μέρος σε πολλές μάχες ενάντια στους ξένους  κατακτητές  Ιταλούς , Γερμανούς , Άγγλους  ( Χαλανδρίτσας , Πύργου, Πούσι, Στρέζοβας κτλ ). Ακολουθούν, μετά το 1949, οι   φυλακίσεις και οι  εξορίες , που με κάποια διαλείμματα  συμπληρώνουν 17 χρόνια στους ώμους του .  Κόρινθος , Κέρκυρα , Λέρος, Γυάρος είναι οι τόποι που ο Λάμπης εκτοπίστηκε λόγω των πολιτικών του φρονημάτων και του αγώνα του για  «ΨΩΜΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ».
 Στους μαρτυρικούς τόπους  βρέθηκε μαζί με τον Γιάννη Ρίτσο, τον Μάνο Κατράκη , τον Μενέλαο Λουντέμη , τον Νίκο Καρούζο, τον Χαρίλαο Φλωράκη κ.τλ.  .
  Ο Λάμπης σαν εικαστικός σκάλιζε πάνω σε ξύλο ή ζωγράφιζε κρυφά . Τα έργα του εμπνευσμένα από την ζωή του στρατοπέδου και τις συνθήκες διαβίωσης των εξόριστων ή των φυλακισμένων . Ο Ρίτσος πήγαινε από δίπλα του και παρατηρούσε το έργο. Πολλά από αυτά κατάφερε και τα πέρασε έξω από τα σύρματα .
 Στη Λέρο φτιάχνει  κρυφά σκάκι . « Έφτιαξα σκάκι. Τον  ένα στρατό τον καλλιτέχνησα να είναι πέρσες και τον άλλο να είναι έλληνες . Για βασιλιά και για βασίλισσα  στους έλληνες  έφτιαξα τον Κολοκοτρώνη και την Μπουμπουλίνα» , μου είχε πει όταν τον είχα επισκεφτεί  στο σπίτι του, προκειμένου να του πάρω συνέντευξη με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου.
 Η 21η Απρίλη 1967  βρίσκει τους δημοκράτες του Πύργου «στον ύπνο». Ο Λάμπης στέλεχος της ΕΔΑ ( το κόμμα του το ΚΚΕ ) στην παρανομία .

" ΈΡΓΟ ΤΟΥ ΛΑΜΠΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΞΟΡΙΑ" 


 Να πως μου περιγράφει στις 17 .11. 2003 τα γεγονότα
   « Τα γραφεία της ΕΔΑ στον Πύργο ήταν στη γωνία των οδών 28ης Οκτωβρίου και Μιαούλη . Επειδή το εργαστήρι μου το είχα στην Αρχαία Ολυμπία αλλά και επειδή έπρεπε κάποιος να ανοίγει τα γραφεία της ΕΔΑ εκεί είχα φέρει και κάποιες δουλείες μου .   Πήγα να ανοίξω τα γραφεία . Σε λίγο να σου και φτάνουν ο διοικητής Ασφαλείας ο Ευσταθίου και ο ταγματάρχης Καπένης με κάμποσους χωροφύλακες. Εκείνη την εποχή είχε πει η κυβέρνηση ότι θα έκαναν έλεγχο στα οικονομικά των κομμάτων .Όταν τους είδα νόμισα ότι ήρθαν γι αυτό τον σκοπό. Τους ζήτησα χαρτί εισαγγελέα. Χασκογέλασαν χαιρέκακα και άρχισαν να με σπρώχνουν προς την σκάλα. Στις σκάλες όπως με κατέβαζαν συναντάμε τον Βασίλη και τον Γιάννη Μιχαλόπουλο απο το χωριό Αρβανίτη , να ανεβαίνουν στα γραφεία της ΕΔΑ. Τους ρωτάει ο Καπένης που πάνε και αυτοί ανυποψίαστοι του λένε την αλήθεια . Συλλαμβάνουν και τους δύο και μας οδηγούν στο σχολείο των Αρρένων . Σε λίγο έφεραν το Νίκο Δημητρακόπουλο και το Πικιά. Ένας σκοπός είχε ένα ραδιόφωνο. Από κει μάθαμε για το στρατιωτικό πραξικόπημα. Μετά από λίγες μέρες μας πήγαν στο Κατάκολο και από κει με αρματαγωγό μας πήγαν στην Γυάρο.»
Επιστρέφει στον Πύργο το καλοκαίρι του  1971. Λίγο πριν έχουν επιστρέψει οι 4 αδερφοί Δημητρακόπουλοι , τα δύο αδέρφια του Λάμπη και οι αδερφοί Μιχαλόπουλοι μαζί με τα παιδιά τους .
 Λίγο πριν τις μέρες του Πολυτεχνείου επιστρέφει από την Αθήνα όπου είχε περάσει στην παρανομία . Αναφέρει για τις μέρες που βίωσε τότε ο Πύργος .
«Εκείνο το διάστημα είχα επιστρέψει στον Πύργο .Μάθαμε τα γεγονότα. Όπως μετά από λίγο μάθαμε για το θάνατο του Βασίλη Φάμελου. Πήγα στο σπίτι του που ήταν κάτω από το Επαρχείο. Σε όλα τα στενά υπήρχαν χωροφύλακες . Ήρθε ο νεκρός . Όλα τα έσκιαζε ο φόβος . Πήραμε το παλικάρι στον ώμο και τον πήγαμε στο Καταράχι. Η νεκρώσιμος ακολουθία έγινε στα σύντομα . Θυμάμαι τον παπά που έτρεμε . Ενταφιάσαμε το νεκρό μας και φύγαμε…».              
 Είχα την μεγάλη τιμή να  μάθω το όνομα Λάμπης Αλεξανδρόπουλος , πριν ακόμα  δω τον ίδιο. Ήταν το  1949  στις φυλακές της Κορίνθου μαζί με τον παππού μου τον Γιώργη Αναστασόπουλο (νωματάρχη).Μεγαλώνοντας , σποραδικά άκουγα και κάποια ονόματα συγκροτουμένων του παππού. Με τις πρώτες εκλογές της μεταπολίτευσης έρχεται στο χωρίο μου την Αγία Άννα , ένα κλιμάκιο υποψηφίων  με το ψηφοδέλτιο του ΚΚΕ . Ένας εξ αυτών αναζητά τον Γιώργη Αναστασόπουλο. Έρχεται.
- Γιώργη . Είμαι ο Λάμπης ο Αλεξανδρόπουλος . Ήμουν  ο μικρότερος της παρέας στις φυλακές της Κορίνθου.
Έπεσε ο  ένας στην αγκαλιά του άλλου σαν να έσμιξαν δύο βουνά. Έκλαψαν σαν μικρά παιδιά . Μετά εμείς μάθαμε ότι τότε ο Λάμπης ήταν μόλις 17 ετών ….. 
  « Στην Κόρινθο κοιμόταν όλοι οι μελλοθάνατοι κάτω , σε μια μεγάλη αίθουσα. Είχαμε πιάσει τοίχο – τοίχο .Στην μέση ήταν μια ξυλοκατασκευή  από σανίδες σε  σχήμα Π. Όταν έπαιρναν κάποιον για …βόλτα ,μετά έφερναν και έριχναν πάνω στις σανίδες τα ρούχα του…» μου είπε σε μια από τις τελευταίες μας κουβέντες .
 Τιμή και δόξα στον αγωνιστή , στον άνθρωπο ΛΑΜΠΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟ
Οι αγώνες σου , η ζωή σου,  φάρος ελπίδας στις νέες γενιές .
   
  


                                                    30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2010

                                                ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Σάββατο 27 Μαρτίου 2010

ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΟΧΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΗΛΕΙΑ


Απο την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου της Minnesota MARWP
Χάρτης που δείχνει τη θέση του κάστρου κοντά στο Κακοτάρι


Το χωριό Κακοτάρι


Ο ποταμός Πηνειός
Ειναι η γαλάζια γραμμή πάνω στο χάρτη του κ.Cooper, μαζί με τον παραπόταμό του- το Κερεσοβίτικο ποτάμι- που συναντιώνται στο Διπόταμο, κάτω ακριβώς απο το κάστρο της Οχιάς και λίγο αριστερά απο την κοιλάδα της "Παλιοκαρυάς"

Το κάστρο ενω φωτίζεται απο τον Ηλιο, που βγήκε απο τα σύννεφα σαν ελεγχόμενος προβολέας, για να με.... διευκολύνει !


Το κάστρο οπως φαίνεται απο τη Λιθαρόστρουγκα


Θέση:
Το κάστρο της Οχιάς ή Ωρειάς βρίσκεται 3 χλμ. βορειοανατολικά του χωριού Κακοτάρι. Η προσέγγιση στο χώρο επιτυγχάνεται μόνο απο εναν αστρωτο δρόμο που ξεκινά απο τη βορειοανατολική ακρη του χωριού. Ο δρόμος ειναι γεμάτος πέτρες και μπορεί να περάσει αυτοκίνητο, αλλά με δυσκολία. Ο δρόμος σταματά σε ενα αγροτόσπιτο, απ΄οπου η ανάβαση προς το χώρο ειναι δυνατή μόνο με τα πόδια. Σε 30 περίπου λεπτά φτάνει κανείς στην ακρόπολη.

Ο χώρος:
Ο οικισμός που καταλαμβάνει επιφάνεια 200 Χ 200 μ. περίπου απλώνεται στην κορυφή και τις πλαγιές ενός απότομου κωνικού λόφου. Η θέση δεσπόζει στην κοιλάδα του ποταμού Πηνειού, στο σημείο οπου ενώνεται με εναν παραπόταμό του στα Διπόταμα. Σήμερα η περιοχή χρησιμοποιείται για βοσκή και για περιορισμένες γεωργικές καλλιέργειες. Το εδαφος ειναι απότομο και τραχύ.

Πληθυσμός: Αγνωστος

Ιστοριογραφία :
Στον ατλαντα της Expedition scientifique de Moree (Bory de saint-Vincant 1835) η θέση ειχε αρχικά σημειωθεί ως κάστρο και ειχε αναγνωριστεί ως αρχαία. Οι περιηγητές και τοπογράφοι του δεκάτου ενάτου αιώνα το συσχετίζουν με την οπούντα (Leake 1846-220)* ειτε με την Εφύρα (Curtius 1851-2 w 2: 41-2) Το 1924 ο οικισμός αναγνωρίστηκε ως μεσαιωνικός. Εκείνη την εποχή καταγράφηκε για πρώτη φορά η προφορική παράδοση η σχετική με το ονομα "Κάστρο της Οχιάς". Γ.Παπανδρέου 1924 : 108, 180-1)

Γιδοπρόβατα βόσκουν κοντά στο κάστρο

Ο βοσκός της περιοχής Χρήστος Βασιλόπουλος οδήγησε την ομάδα του Προγράμματος του Μορέα σε αυτή την απομακρυσμένη περιοχή. Οι ντόπιοι στο Κακοτάρι εχουν συνδέσει το ονομα "Κάστρο της Ωρειάς", που αναφέρεται συχνά στις επιστημονικές συζητήσεις για την ταύτιση του Αράκλοβου, με τον ερειπωμένο οικισμό.

Αριθμός καταγεγραμμένων κτηρίων (1993, 1994): 250

Υδροφορία:
Ενα επίμηκες ορθογώνιο κτήριο, με υδροστεγείς τοίχους και θολωτή οροφή στην κορυφή της ακρόπολης, ταυτίστηκε με δεξαμενή. Υπάρχουν αφθονες πηγές στην περιοχή. Στη θέση Διπόταμα, οπου συμβάλλουν οι παραπόταμοι του Πηνειού, ενα τμήμα του ποτάμιου ρεύματος σχηματίζει θεαματικό καταρράκτη. Κατά μήκος του Πηνειού βρέθηκαν ιχνη 12 υδρόμυλων, ενω στις βορειοδυτικές πλαγιές της ράχης Γεράκι** φαίνονται τα ιχνη του καναλιού ενός αγωγού. Ο αγωγός αυτός θα πρέπει να διοχέτευε στο χωριό Κακοτάρι  νερό απο τις πηγές του ποταμού*** Τόσο ο αγωγός οσο και η πλειονότητα των νερόμυλων ανάγονται στην Οθωμανική περίοδο, εκτός απο τρία κανάλια μύλων που μπορεί να ειναι μεσαιωνικά.

Περιγραφή θέσης:
Ενα μικρό φρούριο με δεξαμενή και εκκλησία περικλύει το χώρο. Τα κτήρια του οικισμού απλώνονται στις πλαγιές της δυτικής, νότιας και ανατολικής πλευράς. Ιχνη τάφων στα δυτικά του οικισμού μπορεί να υποδεικνύουν την υπαρξη ενός νεκροταφείου εντός των τειχών.

Οχύρωση:
Υπάρχουν κάποιοι αναλημματικοί τοίχοι αλλα δεν προορίζονταν για οχειρωματικούς σκοπούς. Η ακρόπολη βρίσκεται στην κορυφή μιας ασβεστολιθικής προεξοχής του πετρώματος που ειχε φυσική προστασία απο τις απόκρημνες πλαγιές απο ολες τις πλευρές.

Σχηματισμοί μεταξύ κτηρίων:
Τα σπίτια δεν ειναι προσαρτημένα στο τείχος, αν και συχνά χτίζονται σε σχέση προς εναν κοινό αναλημματικό τοίχο

Κατασκευή:
Η δόμηση των κτισμάτων γίνεται με ξερολιθιά με την εξαίρεση της εκκλησίας και της δεξαμενής, για την κατασκευή των οποίων χρησιμοποιήθηκε και κονίαμα.

Κατάσταση διατήρησης:
Τα κτήρια σώζονται σε υψος λίγων μόνο δομών πάνω απο το εδαφος.****

Κτήρια ειδικής χρήσης:
Εντοπίστηκαν τρείς εκκλησίες . Κάθε εκκλησία ειναι ενα μικρό μονόκλιτο κτίσμα με κυκλική αψίδα. Μιά απο τις τρείς εκκλησίες ειναι προσαρτημένη σε μια σειρά κτηρίων. Το συγκρότημα αυτό ισως εξυπηρετούσε μια μικρή μοναστική κοινότητα.

Σπίτια:
Καταγράφησαν διακόσια σαράντα σπίτια. Ειναι αρθρωτά στην κάτοψη, διαστάσεων 5 μ. περ. σε πλάτος και 5-20 μ. σε μήκος. Τα περισσότερα σπίτια ειναι χτισμένα κάθετα στην πλαγιά.

Δρόμοι:
Μονοπάτια σε χρήση ακόμη και σήμερα υποδεικνύουν οτι πράσβαση στη θέση υπήρχε απο τα ανατολικά και τα βορειοανατολικά. Οι αναλημματικοί τοίχοι , απο την αλλη πλευρά, που ο καθένας τους ηταν κοινός και υποστήριζε αρκετά σπίτια, δείχνουν οτι υπήρχαν μονοπάτια που διέτρεχαν περιμετρικά το τείχος.

Αρχαιολογικές μαρτυρίες:
Καταγράφηκε χρηστική κεραμική και κεραμύδια που ανάγονται στη μεσαιωνική περίοδο.

Οικονομική δραστηριότητα:
Στον οικισμό βρέθηκαν χελώνες σιδήρου.


Πηγή: Houses of the Morea του αρχαιολόγου κ. Frederic Cooper 
Δίγλωσσο αλμπουμ που εχει κυκλοφορήσει απο τις εκδόσεις "Μέλισσα"

Το -μεγάλων αντοχών- πέτρινο γεφύρι μας
(Στην ιστοσελίδα του κ.Cooper αναφέρεται στα διατηρημένα μνημεία του κάστρου)

Στο Διπόταμο, απο την αριστερή πλευρά του Κερεσοβίτικου ποταμού και λίγο πιό κάτω απο τον καταρράκτη που αναφέρει ο κ.Cooper, βρίσκεται αυτή η πολύ παλιά κρέμαση μύλου.

Σημειώσεις δικές μου:
1* Ο περιηγητής τοπογράφος και λοχαγός Leake σωστά, κατά την γνώμη μου, τοποθετεί το κάστρο της Οχιάς πάνω στην- αγνωστης θέσης-πόλη Οπούντα ή Οφιούντα της Ακρώρειας
Γιατί βάσει του: "Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις" η πόλις του φιδιού (Οπούς ή Οφιούς) ευκολα γίνεται το κάστρο του φιδιού και κατ' επέκταση το κάστρο της Οχιάς , αφού το κυριότερο φίδι στην περιοχή ειναι η οχιά !
2** Οταν γράφεται στη ράχη Γεράκι, μάλλον ειναι τυπογραφικό λάθος, εννοείται η ράχη Γερακάρι
3*** Ο αγωγός στις πλαγιές του Γερακαριού δεν μετέφερε νερό στο Κακοτάρι αλλά στην Μπουκούτα (περιοχή Πανοπούλου) απο τις πηγές της Κερέσοβας.
4**** Στα κτήρια που σώζονται ειναι και το πέτρινο γεφύρι του Πετρωτού, το οποίο δεν αναφέρεται εδώ,  αναφέρεται ομως  στην ιστοσελίδα του προγράμματος του Πανεπιστημίου της Minnesota.
4β Πολλά απο τα κτήρια που σώζονται ξεπερνούν και τα 2,5 μέτρα

Σε απόσταση "αναπνοής" απο το Πανόπουλο, εκτός απο το κάστρο της Οχιάς, βρίσκονται αλλα τέσσερα κάστρα: Του Σκιαδά, της Μποκοβίνας, του Σταυρακιού και του Μισοβουνίου
Ι.Β.Ν

Φωτογραφίες: Ιωάννης Β. Ντινόπουλος


Διαβάστε περισσότερα: http://ligakaikala.blogspot.com/#ixzz0jKokOACZ
Under Creative Commons License: Attribution

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

Aνακαλύψτε την Ηλεία με ποδήλατο-διαδρομή Brevet 200 χιλιομέτρων







Η διαδρομή του Brevet 200 χιλιομέτρων που διοργανώνει ο Ποδηλατικός Σύλλογος Πύργου το Σάββατο 27 Μαρτίου 2010 είναι η ακόλουθη: 
ΔΙΑΔΡΟΜΗ 

ΠΥΡΓΟΣ 
ΑΦΕΤΗΡΙΑ: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΠΥΡΓΟΥ 
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΒΑΡΔΑΣ 49,7 ΧΛΜ Στρίβουμε δεξιά προς Ψάρι
ΨΑΡΙ 53,8 χλμ Συνεχίζουμε προς Νησί -Αετοράχη
54,7 χλμ προς Μπόρσι - Αετοράχη
65,9 χλμ προς Μπόρσι - Φράγμα 4
ΜΠΟΡΣΙ 66,5 χλμ 
Μετά το Μπόρσι ελαφρά καθίζηση ασφάλτου!67,1
ΦΡΑΓΜΑ 69,0
ΚΕΝΤΡΟ 72,3
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ 74,7 
Προσοχή 2 σχάρες στην είσοδο!ΑΥΓΕΙΟ 80,3 Προσοχή σχάρα στην είσοδο!ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΧΑΒΑΡΙ 84,1 στρίβουμε αριστερά. Πινακίδα: ΣΙΜΟΠΟΥΛΟ 20 αριστεράΧΑΒΑΡΟΒΡΥΣΗ 86,0 χλμ CONTROL
ΔΑΦΝΗ 88,4
ΚΕΡΑΜΙΔΙΑ 91,5
ΣΙΜΟΠΟΥΛΟ 103,3
ΣΚΛΙΒΑΣ 106,7
ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ 109,4
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ
ΠΡΟΣ ΠΑΤΡΑ ΚΑΙ ΤΡΙΠΟΛΗ (ΕΘΝ. ΟΔΟΣ 111) 114,7 χλμ Στρίβουμε δεξιά προς Τρίπολη
ΠΑΝΟΠΟΥΛΟ 119,1 χλμ
ΣΠΑΡΤΟΥΛΙΑ 123,2
ΚΑΛΛΙΜΑΝΙ 129,7
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑ 132,5 χλμ Στρίβουμε δεξιά προς Ολυμπία
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΚΟΥΜΑΝΗ 139,9 χλμ Συνεχίζουμε ευθεία
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΦΟΛΟΗΣ 142,9 χλμ Στρίβουμε δεξιά προς Φολόη
ΦΟΛΟΗ 148,9 χλμ CONTROL 2 στην ταβέρνα ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ 
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑ 154,9 Στρίβουμε δεξιά προς Λάλα - Ολυμπία
ΛΑΛΑΣ 164,4
172,0 Προσοχή καθίζηση! Αργά!
176,5 Προς Πύργο
ΠΥΡΓΟΣ 200,1 χλμ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ - 
ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΣ
Οι συμμετέχοντες πρέπει να βρίσκονται έγκαιρα στον εξωτερικό χώρο του Δημοτικού Σταδίου Πύργου (πριν τις 8). Αναλυτικό και ακριβές δελτίο διαδρομής και χάρτης θα δοθεί στους ποδηλάτες στην αφετηρία.

ΚΑΛΗ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ!
 ΠΑΡΆΚΛΗΣΉ ΟΛΟΙ ΝΑ ΣΤΗΡΊΞΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ που  θα διασχίσει σχεδόν ολη την ορεινή Ηλεία .100 περίπου ποδηλάτες θα περάσουν απο τα πανέμορφα αυτά μέρη 

Aνακαλύψτε την Ηλεία με ποδήλατο

Το ποδήλατο -η ποδηλασία- είναι ένα σπορ για φυσιολάτρες. Η εποχή είναι ιδανική, η ηλειακή φύση στην καλύτερή της... διάθεση.
Το ποδήλατο στη Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει πραγματικά μεγάλη άνθηση. Παρ’ όλα αυτά λίγοι το χρησιμοποιούν για κάτι περισσότερο από μια μικρή βόλτα. Κι όμως το ποδήλατο μπορεί να γίνει ένα εργαλείο που θα βελτιώσει την καθημερινότητά μας, είτε γιατί θα το χρησιμοποιήσουμε σαν τρόπο άθλησης είτε ως μέσο μετακίνησης, αφού ειδικά στις μικρές αποστάσεις των 2-5 χλμ. έχει ασύγκριτα πλεονεκτήματα έναντι των άλλων μέσων μεταφοράς.
Ο νομός Ηλείας με λιακάδα είναι απόλαυση για τους ποδηλάτες.
Ομως με το ποδήλατο μπορούμε να κάνουμε και κάτι παραπάνω: Να πάμε μια εκδρομή, μονοήμερη ή και διήμερη, να γνωρίσουμε μέρη της Ηλείας αλλά και των γειτονικών νομών Αρκαδίας και Μεσσηνίας, που ακόμα κι αν τους έχουμε επισκεφθεί εποχούμενοι, το ποδήλατο θα μας βοηθήσει να τους (ξανα)ανακαλύψουμε με αυθεντικότερο τρόπο.
Το πού θα κάνει κάποιος ποδήλατο εξαρτάται αποκλειστικά από τις προτιμήσεις του και βέβαια την φυσική του κατάσταση. Αν η εμπειρία σας και η φυσική κατάστασή σας δεν είναι και η καλύτερη, ας μη σχεδιάσετε μια διάσχιση της ... Πίνδου, όσο καλή ιδέα κι αν ακούγεται.
Ξεκινήστε από κάτι απλούστερο και σίγουρα πιο .... επίπεδο. Αν είστε αρχάριοι απλά αγνοήστε τους χωματόδρομους. Γιατί; Απλά εκεί θα βρείτε περισσότερες ανηφόρες, θα είστε μόνοι σας και το οδόστρωμα θα απαιτήσει από εσάς αυξημένες -συνήθως- οδηγικές ικανότητες.
Αντίθετα, ένας ήρεμος επαρχιακός ασφαλτοστρωμένος δρόμος όχι μόνο μπορεί να είναι πιο εύκολος, άρα να είστε σε θέση να διανύσετε μεγαλύτερες αποστάσεις (περίπου διπλές, σε σχέση με το χώμα), αλλά θα σας περάσει από τοποθεσίες και χωριά που θα κάνουν τη διαδρομή σας κάτι περισσότερο από μια απλή βόλτα.
Ολα αυτά βέβαια προϋποθέτουν κάποια -όχι πολύ μεγάλη- εμπειρία, έναν ασφαλή -όχι απαραίτητα ακριβό- εξοπλισμό και διάθεση να βγείτε στην ύπαιθρο.
 

πηγη:  http://pspyrgou.blogspot.com

δεν θέλουν να αφήσουν να χαθεί ο τόπος τους

Λένε πως ένας λαός που δεν γνωρίζει την ιστορία του  δεν έχει ταυτότητα και γρήγορα θα εξαφανιστεί  …Όταν δεν γνωρίζει τις παραδόσεις του, τα ήθη κ τα έθιμα των προγονών του θα σβηστεί από τον χάρτη.
Μερικά περιοδικά, εφημεριδες και ιστολόγοι  του τόπου μας όπως:Η ΔΙΒΡΗ, Η ΦΟΛΟΗ, ΤΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ, Η ΑΓΙΑΝΑΝΝΑ , , ΤΑ ΝΕΑ ΠΗΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΩΛΕΝΗΣ, Η ΠΕΡΣΑΙΝΑ…το www.antroni.gr  , www.oreini-ileia.blogspot.com   κτλ δυστυχώς λίγα, προσπαθούν να κρατήσουν ως τις μέρες μας αναλλοίωτη την ιστορία, την παράδοση και τα έθιμα της Ορεινής  Ηλείας.
Τον αγαπάμε αυτόν τον τόπο, που σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες φοράει διαφορετικούς πολύχρωμους μανδύες γεμάτους από τα εκάστοτε χρώματα της Φύσης, αφουγκραζόμαστε τον παλμό του.
Μία περιοχή όμορφη και δύσκολη με ανθρώπους που ζυμώθηκαν με τον περιβάλλον τους και σχεδόν έγιναν ίδιοι με αυτό , περήφανοι , δίκαιοι. και απλοί που δεν θέλουν να αφήσουν να χαθεί τόσο εύκολα από τον χάρτη ο τόπος τους, όπως θέλουν τα πεδινά κέντρα εξουσίας.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ


Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Η ιστορική διαδρομή Ήλιδα - Ολυμπία


Με την εναπόθεση ενός κλαδιού ελιάς στο ναό της Ήρας στην Ολυμπία, από  όπου το Ολυμπιακό Φώς κάθε τέσσερα χρόνια αναδύεται για να μεταλαμπαδέψει το Ολυμπιακό ιδεώδες σε κάθε γωνιά του πλανήτη, οι εξήντα πεζοπόροι ολοκλήρωσαν την διήμερη συμβολική πορεία τους για την αναβίωση της ιστορικής διαδρομής Αρχαίας Ήλιδος Ολυμπίας.

Εκεί σε μία εκδήλωση που έγινε με πρωτοβουλία της προέδρου του Ομίλου Ηλείων για τον Πολιτισμό και την Ανάπτυξη «Πολιτεία Ήλιδος Ολυμπίας» κ Σοφίας Χίτζιου-- Κοντογιάννη, παρουσία της προϊσταμένης της Ζ Εφορίας Αρχαιοτήτων κ Γεωργίας Χατζή τιμήθηκαν οι πεζοπόροι για την προσπάθεια αυτή που είχε ως στόχο να ξαναδώσει ζωή σε μία διαδρομή που πριν από χιλιάδες χρόνια έκαναν αυτοί που συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

 Μία πεζοπορία που τείνει να γίνει θεσμός, με διοργανωτή το Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης του δήμου Αμαλιάδας  και συγκεκριμένα το κ Γιάννη Λυκούση που πριν από τρία  χρόνια συνέλαβε την ιδέα και την υλοποίησε.

«Είμαστε όλοι πραγματικά συγκινημένοι αυτή την στιγμή. Δεν έχουμε λόγια να εκφράσουμε την ευτυχία μας που για Τρίτη συνεχόμενη χρονιά ενώσαμε τον ιερό χώρο της Αρχαίας Ήλιδας με τον ιερό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας. Πραγματικά νιώσαμε όλοι υπερήφανοι σαν Έλληνες, για την προσπάθεια μας, για την ιστορία μας, για αυτό που μπορούμε να κάνουμε, για αυτό που οι πρόγονοί έχουν δώσει σε εμάς  σαν κληρονομιά,
 ένα μονοπάτι το οποίο  περπατάμε από χθες το πρωί και σήμερα το μεσημέρι, απλά, λιτά όπως έτσι ορίζει η φιλοσοφία της αρχαίας Ελλάδος αφήσαμε απλά ένα κλαδάκι ελιάς στο ναό της Ήρας. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό. Για εμάς είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Για εμάς είναι θέμα πίστης», τόνισε ο κ. Λυκούσης.

Τιμήθηκαν…

Οι πεζοπόροι έφθασαν στην Ολυμπία λίγο μετά τις 13:30 το μεσημέρι και κατευθύνθηκαν προς το Αρχαιολογικό Χώρο, στην είσοδο του οποίου τους υποδέχθηκε η προϊσταμένη της Ζ Εφορίας κ Γεωργία Χατζή και τους συνόδευσε μέχρι το ναό της Ήρας. Αμέσως μετά οι εξήντα πεζοπόροι κατευθύνθηκαν στο χώρο που βρίσκεται μπροστά από το μουσείο της Αρχ Ολυμπιας όπου εκεί ο σύλλογος «Πολιτεία Ήλιδος—Ολυμπία» είχε ετοιμάσει μία μικρή εκδήλωση για να τιμήσει τους ανθρώπους αυτούς.
 Η πρόεδρος κ Σοφία Χίτζιου-- Κοντογιάννη αφού ευχαρίστησε τους ανθρώπους αυτούς για την προσπάθεια που κάνουν να ξαναδώσουν ζωή σε μία ιστορική διαδρομή, τίμησε όλους όσους συμμετείχαν στην πεζοπορία στο πρόσωπο του κ Γιάννη Λυκούση με μία πλακέτα.

«Σας καλοσωρίζουμε στην ιερή γη της Ολυμπίας. Ο Όμιλος Ηλείων για τον Πολιτισμό και την Ανάπτυξη, Πολιτεία Ήλιδος Ολυμπίας, σας συγχαίρει για την πρωτοβουλία σας να περπατήσετε στην νοητή διαδρομή του αρχαίου μονοπατιού και να συμβάλλετε με τον τρόπο σας στην προσπάθεια που κάνουμε για την αναβίωσή του. Η κοινή μας προσπάθεια πιστεύουμε ότι θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και στην προβολή του τόπου μας», τόνισε μεταξύ άλλων η κ Χίτζιου—Κοντογιάννη.

Η προϊσταμένη της Ζ Εφορίας κ Χατζή αναφέρθηκε στην σημαντικότητα της πρωτοβουλίας αυτής, ενώ στο τέλος το χορευτικό τμήμα Ανδραβίδας παρουσίασε παραδοσιακούς χορούς.
α μέλη το συλλόγου είχαν φροντίσει για την ύπαρξε εδεσμάτων τα οποία προσφέρθηκαν στους πεζοπόρους.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο βουλευτής της ΝΔ Γιώργος Κοντογιάννης, η πολιτευτής  της ΝΔ κ Δήμητρα Λυγούρα  καθώς και αρκετός κόσμος.

Παναγιώτης Παυλόπουλος
ΠΗΓΗ: ΠΑΤΡΙΣ ΠΥΡΓΟΥ

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΥΒΑΚΙΩΝ ΗΛΕΙΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΑΔΥΑ!

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Καλυβακίων σας προσκαλεί στην μουσική βραδιά που διοργανώνει την Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010 στο café “Destino” στην πλατεία Παναγούλη (πλησίον μετρό) στον Άγιο Δημήτριο. Ελάτε να διασκεδάσουμε και να γλεντήσουμε παρέα με επιλεγμένη μουσική, φαγητό, απεριόριστο κρασί και αναψυκτικά...
Σας περιμένουμε... από τις 21:00μ.μ. ...και όσο αντέξουμε!
Τιμή πρόσκλησης: 20€
τηλ. Επικ.: Παναγιώτης Βασιλόπουλος 6979196466
Με τιμή
Ο Πρόεδρος & Τα μέλη 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΑΦΥΡΑ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΑΟ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

 Την ανησυχία του εκφράζει ο Νομάρχης Ηλείας Χαράλαμπος Καφύρας με  επιστολή του προς τον Υπουργό Τουρισμού και Πολιτισμού κ. Παύλο Γερουλάνο για την καθυστέρηση της δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης για την επαναφορά του Επικούριου Απόλλωνα στον Νομό Ηλείας και τη συνακόλουθη μεταφορά της ευθύνης του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα στη Ζ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων.
      Ο Νομάρχης Ηλείας σε ένα αναλυτικό  εξασέλιδο υπόμνημα προς τον Υπουργό και με πάνω από 50 σελίδες συνημμένα έγγραφα, με αποφάσεις, Δελτία Τύπου, ψηφίσματα, δηλώσεις και δημοσιεύματα τύπου, περιγράφει με ατράνταχτα επιχειρήματα το δίκιο των Ηλείων και καλεί τον Υπουργό να προβεί σε άμεσες ενέργειες. 
      Στο έγγραφο του προς τον Υπουργό Τουρισμού και Πολιτισμού κ. Παύλο Γερουλάνο ο Νομάρχης Ηλείας Χ. Καφύρας :
  • Τονίζει την θέση που πήρε ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, στην ομιλία του στη Βουλή στις 23-12-09 είχε δηλώσει ότι « ο ναός του Επικουρείου Απόλλωνα ανήκε στο Δήμο Φιγαλείας από αρχαιόθεν εδώ και χιλιάδες χρόνια»
  • Υπενθυμίζει ότι το θέμα της μετακίνησης του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα από τον Δήμο Φιγαλείας του Νομού Ηλείας στη Μεσσηνία, ξεκίνησε από την απαράδεκτη απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της κυβέρνησης στο Α.Α.Π.. Αρ. Φύλλου: 437/10-09-09.
  • Υπογραμμίζει ότι και ο ίδιος ως Υπουργός Πολιτισμού, στις 21.01.2010 στην Βουλή είχε πει ότι «Το νομικό συμβούλιο του κράτους, σύμφωνα με γνωμοδότηση , αποφάνθηκε ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε, η διόρθωση σφάλματος της υπουργικής απόφασης του 1986, δεν ήταν νόμιμη (…) και καθορίζει και τα επόμενα βήματα του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και επιμένει ότι πρέπει να αποστείλουμε στο Εθνικό Τυπογραφείο έγγραφο που θα ζητά να γίνει απάλειψη της διόρθωσης του σφάλματος της 10ης Σεπτεμβρίου 2009 και επαναφορά της υπουργικής απόφαση του 1986.»
  • Θυμίζει την θέση της πολιτικής εκπρόσωπου του ΠΑΣΟΚ για θέματα πολιτισμού κ. Μαρία Δαμανάκη προεκλογικά στις 18-09-09 που είχε δηλώσει «Ας αφήσει ο Υπουργός τον Επικούριο Απόλλωνα, λοιπόν, στη γαλήνη του και στον τόπο του».
  • Σημειώνει ότι μετά την τοποθέτηση στη Βουλή για την αποκατάσταση νομιμότητας, αναμέναμε και αναμένουμε ακόμα την δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, την απάλειψη της διόρθωσης του σφάλματος της 10ης Σεπτεμβρίου του 2009 και την επαναφορά της Υπουργικής απόφασης του 1986. Όμως αυτό, με βάση την μέχρι τώρα ενημέρωση μας, δεν έχει συντελεστεί.
  • Αντιτίθεται στη λογική του Πόντιου Πιλάτου με την οποία πάει να επιλυθεί ένα θέμα, που το έχει αποφασίσει η ίδια η ιστορία, οι νόμοι και οι υπάρχουσες αποφάσεις .
  • Επαναλαμβάνει τα  επιχειρήματα των Ηλείων για το ότι ανήκει ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα στην Ηλεία.
  • Μετά την αναμενόμενη διόρθωση του σφάλματος της 10ης Σεπτεμβρίου του 2009 είναι δεδομένο ότι για τον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα θα έχει ευθύνη η Ζ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων με έδρα την Αρχαία Ολυμπία.
  • Εκφράζει την  διαφωνία του για τις πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα κληθεί να αποφασίσει εκ νέου για αυτό το θέμα, και σε ποια  Εφορεία Αρχαιοτήτων πρέπει να υπαχθεί, διότι ο Επικούριος Απόλλωνας βρίσκεται και ανήκει στην Ηλεία και πρέπει να μεταφερθεί στην ευθύνη της Ζ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων, διότι η μεταφορά του στην Εφορεία Αρχαιοτήτων στη Μεσσηνία συντελέστηκε μετά και λόγω αυτής της απόφασης, η οποία ακυρώθηκε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και συνεπώς έχει πάψει να ισχύει.
  • Για τις προσπάθειες που γίνονται για να αλλάξει «έδρα» ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα, επισημαίνει :
    • Ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα ήταν πάντα εκεί, ανήκει στη Φιγάλεια Γη και η Φιγάλεια Γη ανήκει και είναι στην Ηλεία.
    • Θεωρείται παγκόσμια ιεροσυλία ο αποχωρισμός από τη Μητέρα πόλη (Φιγάλεια) του παιδιού Ναός (Επικούριος).
    • Ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το Μνημείο δεν περιορίζεται στα όρια ενός Νομού αλλά ανήκει σε όλη την Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.
    • Όλοι  εμείς οι Ηλείοι, οι Αρκάδες και οι Μεσσήνιοι αντί να ερίζουμε για το που ανήκει η κληρονομιά, θα πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για τη συνέχιση της αναστήλωσης του Ναού, τη δημιουργία Μουσείου και Αρχαιολογικού Πάρκου και να συγκροτήσουμε μέτωπο για την επιστροφή της Ζωοφόρου του Ναού.
  • Καλεί τέλος , ο Νομάρχης Ηλείας , τον  Υπουργό να παρέμβει , ώστε να επιλυθεί άμεσα :
    • Το θέμα της αποκατάστασης νομιμότητας και της δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
    • Η μεταφορά της ευθύνης του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα στην Ζ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων.
    • Η δρομολόγηση πρωτοβουλιών και ενεργειών, οι οποίες να ενώνουν τους όμμορους Νομούς Ηλείας, Μεσσηνίας και Αρκαδίας και όχι να τους χωρίζουν.
    • Η ανάδειξη του Ναού και της ευρύτερης περιοχής των Βασσών της Φιγαλείας και του Λυκαίου Όρους.
    • Η διεκδίκηση της επιστροφής της Ζωοφόρου του Ναού.   

Τρίτη 16 Μαρτίου 2010

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε ο χορός του Συλλόγου ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ ΗΛΕΙΑΣ

Ο πολιτιστικός  Σύλλογος Αγίας Άννας Ηλείας  , πραγματοποίησε την κυριακη 28 Φεβρουαρίου 2010 , τον ετήσιο χορό του, στο κοσμικό κέντρο «Κρητών Γεύσεις – ‘ιδαίον»
Η συμμετοχή του κόσμου ήταν ικανοποιητική. Την εκδήλωση άνοιξε με το χαιρετισμό του, ο προέδρος του συλλόγου Χρήστος Διαμαντόπουλος, ο οποίος καλωσόρισε τους επισήμους και όλους τους Αγιανανναίους και φίλους τους που παραβρέθηκαν, ευχόμενος υγεία, δημιουργικότητα για το νέο έτος και Καλή Σαρακοστή. 
Ύστερα  το λόγο πήρε ο πρόεδρος ομοσπονδίας  «πηνείας και Ωλένης»,Τσίμπρης Γεώργιος  ο οποίος δεν έκρυβε την έκπληξή του από την  απουσία για άλλη μια φορά  της δημοτικής αρχής του δήμου Ωλένης από μια εκδήλωση και δήλωσε  πως όλοι μαζί ενωμένοι  και δυνατοί μπορούμε να πετύχουμε πάρα πολλά πράγματα για το καλό του τόπου μας και είμαι  υπέρμαχος μαζί σας  για την δημιουργία Ορεινού Δήμου, 








Η ορχηστρα , το πλούσιο και ποιοτικό φαγητό σε συνδυασμό με την άψογη εξυπηρέτηση, έδωσαν μιά άλλη παραδοσιακή διάσταση στο χορό μας και έκαναν τους περισσότερους από τούς παρευρισκόμενους να μας δηλώσουν ότι ήταν μία από τις καλύτερες επιλογές. 













Φεύγοντας  ο κόσμος έδινε τα πιο θερμά του συγχαρητήρια στο Δ.Σ. του συλλόγου για το καταπληκτικό μεσημέρι  που πέρασαν ευχόμενοι καλή χρονιά και Καλή Σαρακοστή σε όλους.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ